Saturday, February 22, 2014

Kehilangan - Firman (#syarahlagu)

Post ini adalah gabungan tweet-tweet saya untuk segmen #syarahlagu di twitter bertarikh 25/04/2013.


Pada petang ini saya ingin memulakan segmen #syarahlagu yang sedang ngetop sekarang ini di corong-corong radio mengikut kefahaman saya yang tidak sepertinya ini:

Tajuk: Kehilangan 
Pencipta lagu: 
Penulis lirik: 
Penyanyi: Firman




Ku coba ungkap tabir ini 

Kisah antara kau dan aku

Syarah: Si penulis cuba menceritakan sebuah rahasia kisah cinta antaranya dan si dia.

Terpisahkan oleh ruang dan waktu


Syarah: Si penulis tidak dapat bersama kekasihnya kerana jarak mereka yang berjauhan dan tiada waktu lapang untuk diluangkan.

Menyudutkanmu meninggalkanku 

Syarah: Kerana kurangnya perhatian dan kasih sayang, ini tidak memberi jalan lain melainkan memaksa si kekasih meninggalkan si penulis kerana dia merasakan dirinya tidak lagi diinginkan.

Ku merasa telah kehilangan 
Cintamu yang tlah lama hilang

Syarah: Setelah ditinggalkan barulah si penulis terasa yang sesungguhnya si kekasih itu adalah sesuatu yang penting bagi dirinya. Bak kata pujangga, kita selalunya tidak menghargai sesuatu melainkan selepas kita kehilangannya. Begitulah perasaan si penulis. Bila si kekasih telah pudar cintanya barulah si penulis merasa ruginya.

Kau pergi jauh karena salahku 

Yang tak pernah menganggap kamu ada

Syarah: Penulis menyalahkan dirinya yang tidak menghargai kehadiran si kekasih dan tidak mempedulikan kasih sayang yang diberi oleh si kekasih, lantas menyebabkan kekasih putus asa dan berlalu pergi.

Asmara memisahkan kita 

Mengingatkanku pada dirimu

Syarah: Keinginan penulis kepada yang lain menyebabkan penulis tak mengendahkan si kekasih.

Gelora mengingatkanku 

Bahwa cintamu telah merasuk jantungku

Syarah: Rasa penyesalan penulis barulah menghadirkan kesedaran kepada dirinya yang sebenarnya cinta sang kekasih telah menyelinap masuk dan menetap di jiwa penulis. Dan kini hati si penulis telah dikuasai oleh cinta sang kekasih yang tetap kekal walaupun si kekasih telah berlalu pergi.

Sejujurnya ku tak bisa 

Hidup tanpa ada kamu aku gila

Syarah: Lantas si penulis akhirnya mengakui, walaupun selama ini dia tidak mengendahkn si kekasih tapi hakikatnya dia memerlukan kehadiran si kekasih di sisinya, ketiadaan kekasih mencacatkan hidup si penulis.

Seandainya kamu bisa 

Mengulang kembali lagi cinta kita

Syarah: Si penulis menzahirkan harapannya meski dia tau harapan ini mungkin tidakkan tercapai. Andai mungkin si kekasih dapat kembali lagi mencurahkan kasihnya, andai mungkin si kekasih dapat melupakan segalanya.

Takkan ku sia-siakan kamu lagi

Syarah: Sekiranya penulis mendapat peluang ke-2, dia berjanji untuk tidak mensia-siakan peluang itu dan berjanji utk membalas cinta si kekasih, berjanji utk mencintanya dengan yang selayaknya.

Nah begitulah berakhirnya #syarahlagu di petang yang hening ini. Sekian.




No comments:

Post a Comment